Deelnemers krijgen de kans om bij deze cursus te leren hoe ze zich persoonlijk verbinden met een patiënt. Dat geeft voor zowel deelnemende artsen als patiënten een enorme meerwaarde. Met patiënten communiceren over hun kansen op een erfelijke aandoening bij henzelf of bij kinderen vraagt bijzondere vaardigheden die klinisch genetici in opleiding kunnen ontwikkelen in deze cursus. In een sfeer van vertrouwen krijgen ze de gelegenheid te werken aan hun eigen potentie in de communicatie met patiënten. Alles wat er gezegd wordt, blijft binnen die muren van de cursusruimte. Nederland is immers klein. De heer Tibben durft zichzelf als docent ook kwetsbaar op te stellen. Hij geeft de ruimte aan deelnemers die de grenzen in elkaars mogelijkheden gaan verkennen. Hoe geef je met respect en waardering aan hoe je over de ander denkt? De cursisten oefenen daarmee en krijgen een reactie op de manier waarop ze zelf feedback geven. De feedbackregels worden daarbij geborgd. Iedereen komt tijdens de cursus aan bod. De heer Tibben schroomt niet zijn eigen kwetsbaarheden te vertellen aan de hand van een zwarte pagina in zijn eigen professionele boek. Professionals zijn ook kwetsbaar, maar door niet bang te zijn deze kwetsbaarheid te tonen kan het ook een kracht worden. Hij maakt gebruik van rollenspelen met casuïstiek uit de praktijk van de deelnemers en van goede acteurs. In het begin is er wel wat weerstand, maar als ervaren docent trekt hij de deelnemers daar wel doorheen. Het is heel goed dat cursisten hun eigen leerpunten meteen terugzien als ze oefenen. ‘Het is gewoon spannend en natuurlijk artificieel, maar we beginnen gewoon.’ Desgevraagd doet hij zelf ook rollen voor, maar zijn manier is niet dé manier. Iedereen kiest zijn eigen weg. Hij creëert in zijn cursus de gelegenheid om aan aangeleerde vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling te werken. Dan ontstaat er bij de communicatie van de medici een verbinding met henzelf en met de patiënt.