Tijdens mijn werk speelt onderwijs altijd mee op de achtergrond. Ik denk vaak: “Dat is misschien wel leuk om te gebruiken tijdens een les.” Die casussen leg ik vast en komen in mijn verzameling. Zo heb ik altijd geschikt lesmateriaal voor handen. Mijn doel is dat een presentatie voor zich spreekt. Ik gebruik animaties, filmpjes en humor. Ik wil dat de deelnemer erdoor geboeid is en blijft. Soms toon ik hilarische filmpjes, zoals het snuiten van een neus bij een oogkas fractuur: “Dat wordt echt niet geadviseerd.” En soms baanbrekende nieuwe technologieën, zoals 3D-printen en geavanceerde reconstructies. De look & feel van de presentatie is voor mij ook belangrijk. Ik gebruik een breedbeeld format met symmetrische plaatjes. Ze zijn mooi en rustig voor het oog.

Ik vind het leuk om kennis over te brengen. Daarbij creëer ik een open sfeer en ik stem af op het niveau van de deelnemer. Het interessante van lesgeven is dat je je er zelf weer in verdiept en dan ook weer wijzer wordt. Kaakchirurgie is mijn passie. Cursisten stellen vaak zulke interessante vragen vanuit heel verschillende invalshoeken. Als ik het antwoord niet weet, zoek ik het op en verwerk ik het weer in een volgende presentatie. Bij mijn voorbereiding probeer ik bij elke dia de mogelijke vragen te bedenken. De antwoorden verwerk ik alvast in mijn verhaal. Ik neem 3D-geprinte kaken mee en laat die de zaal rondgaan. Er is zoveel innovatie in ons vakgebied en dat spreekt de deelnemers aan.