drs. R. van der Pol, oogarts, Alrijne Ziekenhuis

Teach the teachers, 29-30 november 2016


“Opleiden voegt een dimensie toe aan mijn vak als oogarts. Het geeft meer diepgang. Het is ook heel boeiend om te zien hoe de deelnemers zich verwonderen over iets wat voor hen nieuw is en voor mij heel vanzelfsprekend. En het is leuk om jonge mensen te enthousiasmeren. Dat is ook mijn kracht. Ik laat hen graag zien wat er met communicatie allemaal mogelijk is; dat is toch vaak de helft van een medische behandeling. Als ik doceer geef ik bij voorkeur praktische bruikbare tools. Ik benoem voorbeelden uit mijn eigen praktijk en stel me kwetsbaar op. Ik vertel bijvoorbeeld over de tuchtzaak die ik had en hoe ik daarmee ben omgegaan. . Ik blijf altijd heel dicht bij mezelf. De transactionele analyse gebruiken we als instrument: ouder-volwassene-kind en waar zit ik? En waar zit de patiënt? Om de veiligheid te borgen begin ik altijd bij mezelf bij de voorstelronde en dan laat ik al iets van mezelf zien. De deelnemers krijgen ook ruimte om zich te laten zien. De interactie probeer ik te stimuleren door me te verdiepen in datgene wat aan bod komt en vraag door. Iedereen krijgt de gelegenheid om aan het woord te komen en verbindingen te leggen met elkaar en met mij als docent. De cursus is afwisselend. We maken gebruik van verschillende onderwijsvormen. Af en toe een beetje humor, ik verwonder me, ik ben geïnteresseerd en dat geldt ook voor de deelnemers. Soms ben ik te direct. In deze cursus had ik een goede klik met de co-docent. Samen borgden we het leerproces van de deelnemers. Eigenlijk had ik niet gedacht dat ik het onderwijs zo leuk zou vinden.”