Hoe denk je dat het komt dat je zo’n hoge waardering hebt gekregen?

“De Klinische onderwijskunde cursus voor artsen in opleiding tot specialist gaat om coaching en begeleiding van coassistenten. Ik geef deze cursus samen met een onderwijskundige. Zij geeft onderwijskundige achtergronden, de theorie van de KLOK. Ik vul dit aan als arts. Als persoon ben ik echt een dokter met voeten in de klei en met ervaring. Ik breng tijdens deze cursus voorbeelden uit de praktijk. Deze praktijkvoorbeelden spreken tot de verbeelding. Daarnaast stel ik mij kwetsbaar op door met voorbeelden te komen over eigen tekortkomingen, als een arts die ook wel eens fouten maakt en die ook niet altijd weet hoe het moet.

Ik heb een ruime ervaring in lesgeven en ik vind het leuk om onderwijs te geven. Ik ben jarenlang ATLS-instructeur geweest. Deze trainingen zijn super intensief om te geven met een strak programma over meerdere dagen. Daarnaast heb ik veel WOKK (Wetenschappelijk Onderwijs inzake Kindermishandeling voor Kinderartsen)-cursussen gegeven. Ook geen lichte kost. De KLOK-cursus is daarentegen een ontspannen cursus met ruimte om af te wijken van het lesprogramma. Ik ben zelf ook ontspannen. We beginnen altijd met een voorstelronde, het doornemen van het programma en de leerdoelen en stellen de deelnemers op hun gemak. Het is voor hen een verplichte cursus en sommige deelnemers zitten soms met een lichte tegenzin in de zaal. Bij de groep van 15 november had iedereen er zin in en deed gelijk mee. Ik vind het een heerlijke cursus om te geven. Qua voorbereiding hoef ik niet heel veel te doen. Van te voren neem ik nog even het draaiboek door. Ik zorg ervoor dat ik ruim op tijd aanwezig ben om samen met de onderwijskundige het een en ander af te stemmen. Als ik met een nieuwe onderwijskundige, die ik nog niet ken, de cursus geeft, bellen we eerst met elkaar.

Ik probeer me te verplaatsen in de praktijk van de aios. Omdat de KLOK voor alle aios-en een verplichte cursus is, ook voor diegenen die geen coassistenten hoeven te begeleiden, maak ik een vertaling naar de praktijk van die cursist, zodat de cursus ook voor hem of haar relevant wordt en aanspreekt. Het geven van deze cursus geeft voldoening en heeft voor de deelnemers een goede leeropbrengst. Na drie maanden ontvangen de deelnemers een zelfgeschreven ansichtkaart met de voor hun belangrijkste leeropbrengst, grootste inzicht van deze cursus. Om de kennis op te frissen, de cursus weer even in herinnering te brengen. Een idee van de onderwijskundige.”